◄ حمل و نقل جاده‌ای به علت پایین بودن كرایه سود ده نیست

◄ حمل و نقل جاده‌ای به علت پایین بودن كرایه سود ده نیست

 

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۰۱

تین نیوز | چندی پیش معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه "حمل و نقل جاده ای در سراسر جهان، محبوب ترین و جذاب ترین مد حمل و نقلی برای سرمایه گذاری است" تصریح کرد: معضلات
امیر امینی در گفت و گو با تین نیوز بیان داشت: تلاش ما برای انتشار طرح جامع حمل و نقل، گنجاندن یکسری RFB یا شرح خدمات برای تعدادی پروژه های دقیق در حوزه های مختلف حمل و نقل از جمله پتانسیل یابی ترانزیت، توسعه ناوگان، کریرها، فورواردرها و سیاستگذاری کلان در این زمینه هاست.معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه " 50 درصد مسافت طی شده توسط 437 هزار کامیون کشور یک سر خالی است" تصریح کرد: طبق برآوردهای انجام شده میزان تردد یکسر خالی کامیون ها بین 13 تا 14 میلیارد کیلومتر در سال است که با این تفاسیر ظرفیت جاده ها بدون انجام فرایندی توسط 220 هزار کامیون اشغال می شوند.امینی با اشاره به معضلات حمل و نقل جاده ای کشور بیان داشت: سیاستگذار خاص به منظور دیکته کردن سیاست های کلان دولت به مالکان کامیون، متقاضیان یا شرکت های حمل و نقل در این مورد وجود ندارد و ثبت شرکت، خرید کامیون، بازاریابی بار و زمان بندی فعالیت شرکت در طول سال توسط شخص صورت می گیرد.معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به فقدان شرکت های لجستیکی بزرگ و کریرهای توانمند که حتی در تعاملات بین المللی نیز به کشور آسیب رسانده است، باید یک سیاست کلان ریشه ای برای حمل و نقل جاده ای و توسعه ناوگان این حوزه طراحی شود.وی با توجه به ذات خدماتی حمل و نقل نسبت به سایر صنایع اذعان کرد: صنایع، کشاورزی و یا گردشگری در وضعیت حمل و نقل جاده ای کشور دخیل هستند به طوری که محور توسعه ناوگان و حمل و نقل جاده ای در کشورهای پیشرفته را یکی از این عوامل به عنوان ارکان توسعه کشورها مشخص می کنند.اما پس از انتشار این خبر برخی کاربران تین نیوز نیز به بیان دیدگاه‌های خود در مورد مشکلات حمل و نقل جاده ای در کشور پرداختند که این نظرات به شرح زیر است:
1-
از آنجائی که حمل و نقل به عنوان یک کلیت باید دیده شود و به طور جامع و یکپارچه مد نظر قرار گیرد، بنابراین پیشنهاد می شود به جای اینکه فقط کامیون بخریم و در سطح جاده های کشور گسیل کنیم به حمل و نقل به صورت یک موضوع واحد نگاه کنیم نه به صورت شقوق مختلف (جاده ایریلی – هوایی – دریایی – لوله ای ) و سهم هریک با توجه شرایط اقلیمی و آمایش سرزمین (جمعیتی – چشمه های بار – مراکز صنعتی – معادن و ...) مشخص و عملیاتی گردد. به طوری که بار با مسافت بیش از 500 کیلومتر با ریل حمل گردد و در هر یک از استانها کامیون ها داخل محدوده استان فعالیت نمایند که این مهم در بهره وری حمل و نقل بسیار تاثیرگذار خواهد بود و ارزش افزوده بیشتری برای آنها در پی خواهد داشت و می توان سه مقوله (ظرفیت شبکه – تعرفه هاسهم های هر یک از شقوق حمل و نقل ) را به طور یکجا محاسبه و در معادلات و سیاست های خرد و کلان لحاظ کرد.
پس نتیجه می گیریم:
1-
بار با مسافت بیش از 500 کیلومتر با ریل حمل شود.
2- کامیونها در محدوده استان و شهرهای خود فعالیت نمایند.3- ظرفیت شبکه – تعرفه ها – سهم های هر یک از شقوق حمل و نقل  به طور یکجا محاسبه و در معادلات و سیاست های خرد و کلان لحاظ شود.4- حمل و نقل به عنوان یک کلیت باید دیده شود و به طور جامع و یکپارچه مد نظر قرار گیرد.
5-
آمایش سرزمین (جمعیتی – چشمه های بار – مراکز صنعتی – معادن و ...) انجام و مبنای عملیات حمل و نقل در شقوق مختلف آن باشد.2- حمل و نقل جاده ای به علت پایین بودن كرایه سود ده نیست و ارزش سرمایه گذاری ندارد.
3-
فقدان حمل و نقل ترکیبی و یکپارچه و مهمتر از آن لجستیک قابل قبول، مشکل کل شیوه های حمل ونقل و کل درون و برون شهری آن است.4- برای بهبود وضعیت حمل و نقل جاده ای قراردهای خریدن کشنده های تجاری از شرکت های لیزینگ وابسته به بانکها تحت نظارت بانک مرکزی شود.