1585 نقطه پرتصادف آشکارسازی شده است

۴ شهریور ۱۳۹۷

روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با هدف بررسی وضعیت پروژه شناسایی، اولویت بندی و ایمن‌سازی نقاط پرتصادف و بررسی موضوع وقوع تصادفات در محدوده 30 کیلومتری اطراف شهرها و اتخاذ تدابیر ایمنی پیرامون این امر، کمیته مهندسی ایمنی راه کمیسیون ایمنی راهها با حضور اعضاء تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رضا اکبری مدیرکل دفتر نگهداری راههای سازمان با اشاره به اهمیت و ضرورت برگزاری جلسات مستمر با مسئولان پلیس راه درخصوص طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با موضوع ایمن راه، ارتقای ایمنی سفرهای جاده‌ای و پروژه‌های در دست اجرا در این خصوص افزود:

با تلاش مسئولان و دست‌اندرکاران ذی‌ربط 1585 نقطه آشکار سازی گردیده و به مرحله نهایی تهیه طرح ایمن‌سازی رسیده است.

اکبری همچنین گفت: طرح شناسایی و رفع 1585 نقطه پرتصادف در راههای کشور مقرر بود که در دو مرحله انجام شود و خوشبختانه در مرحله اول 1585 نقطه‌ آشکارسازی شده است و در مرحله بعدی، ایمن‌سازی 350 نقطه در دستور کار اجرا قرار دارد.

مدیرکل دفتر نگهداری راهها همچنین به انجام بازدیدهای میدانی در ارتباط با شناسایی نقاط پرتصادف در استانها و برگزاری جلسات کارشناسی با حضور مسئولان و کارشناسان دفاتر توسعه ایمنی راه و حریم و دفتر نگهداری راهها در ستاد مرکزی استان اشاره کرد و اظهار داشت:

از ابتدای اجرای طرح مقرر شد در هر استان 10 نقطه اولویت‌دار از فهرست نقاط اولویت بنید شده جهتتهیه طرح و ایمن سازی به ستاد معرفی شود که این اتفاق صورت گرفت و طی برگزاری جلسات متعدد با حضور کارشناسان، طرح ایمن سازی این نقاط تهیه شد و در نظر است باتوجه به ابلاغ 20 تا 30 میلیارد ریال اعتبار در سال‌جاری برای هر اداره کل جهت اجرای طرح یادشده، مابقی نقاط در مرحله دوم و به تدریج در سال 98 ایمن‌سازی شود.

براساس این گزارش سرهنگ ابراهیم وهاب‌زاده  جانشین ریاست پلیس راه راهور ناجا با تأکید بر لزوم همدلی و تعامل مسئولان و نهادهای ذی‌ربط در امر ارتقای ایمنی راهها و کاهش تصادفات، تأمین اعتبار لازم، پیگیری دستورالعملهای اجرایی از سوی استانها و انجام بازدیدهای مستمر از نقاط پرتصادف را از جمله مواردی دانست که در اجرای این طرح مؤثر است.

وی گفت:

ماهیت تصادفات و عواملی که در شکل‌گیری سوانح تأثیرگذار است در هر ناحیه متفاوت است. یک نسخه مشترک و واحد نمی‌توان برای کل مجموعه‌ها در نظر گرفت. به طوریکه نیاز است هر محدوده‌ای مستقلاً مورد بررسی قرار گیرد.

سرهنگ وهاب‌زاده خواستار کاهش 10 کیلومتر سرعت مجاز در محدوده 30 کیلومتری اطراف شهرها شد و گفت:

این امر یکی از اقدامات کلیدی در کاهش تصادفات است که باتوجه به سامانه‌های در اختیار اجرای آن امکان‌پذیر است. 

وی افزود: 30 کیلومتر الزاماً برای همه شهرها مطرح نیست در برخی از استانها نظیر استانهای شمالی باتوجه به فواصل کوتاه شهرها این کیلومتر تغییر می‌کند. به عبارتی بین 3 تا 30 کیلومتری اطراف شهرها کاهش سرعت 10 کیلومتری می‌تواند عاملی مؤثر در جهت کاهش تصادفات جاده‌ای باشد.

این گزارش حاکی است در ادامه این جلسه پس از بحث و بررسی از سوی اعضای حاضر در جلسه که متشکل از نمایندگانی از وزارت کشور، پلیس راه ناجا، سازمان ملی استاندارد ایران، مرکز تدوین مقررات و ایمنی حمل و نقل و مسئولان و کارشناسان دفاتر نگهداری راهها، آمار، ایمنی و ترافیک و دفتر توسعه ایمنی راه و حریم بودند، به منظور سرعت‌ بخشی به روند کار پروژه شناسایی و رفع نقاط پرحادثه در راههای کشور، مقرر شد از مهر ماه سال‌جاری (شروع سه‌ ساله دوم) با همکاری پلیس راه، کمیته‌ای تشکیل و گزارشات و اطلاعات به صورت سیستمی تبادل گردد.

گفتنی است ارسال گزارش اقدامات صورت گرفته به کمیسیون ایمنی راهها، ارایه گزارش واقعیت‌های نقاط پرتصادف در جلسات آتی کمیته، همچنین بازنگری دستورالعمل شناسایی نقاط پرتصادف طی 3 ماه آینده، اخذ استعلام از دانشگاهها و مراجع علمی درخصوص اجرای پروژه و ارسال صورتجلسات ایمن‌سازی نقاط پرتصادف از جمله مهمترین مصوبات نشست کمیته مهندسی ایمنی راه کمیسیون ایمنی راهها در زمینه اجرای طرح ایمن‌سازی نقاط پرتصادف بوده است.